1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument przedstawia informację o realizowanej strategii podatkowej w 2023 r. przez Roche Polska Sp. z o.o. (dalej: „Roche” lub „Spółka”), sporządzoną na podstawie art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych 1 .
Roche, jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, u którego wartość przychodów uzyskana w roku podatkowym, trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., przekroczyła równowartość kwoty 50 mln EUR przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, jest zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za 2023 r.
Niniejsza informacja została sporządzona zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT.
2. Podstawowe założenia strategii podatkowej Spółki
Podstawowymi założeniami strategii podatkowej realizowanej przez Spółkę są:
przestrzeganie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego – w szczególności, dążenie do dotrzymania określonych w przepisach podatkowych terminów dotyczących składania deklaracji podatkowych, zapłaty podatków oraz realizacji wszelkich innych zobowiązań o charakterze podatkowym;
dokonywanie analizy konsekwencji podatkowych wynikających z podejmowanych decyzji biznesowych;
przestrzeganie wewnętrznych procesów i procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem podatkowym.
3. Informacja o realizacji strategii podatkowej Spółki
W celu realizacji przyjętych przez Roche założeń strategii podatkowej, w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (dalej: „Rok podatkowy”), Spółka:
1) Realizowała obowiązki podatkowe w następujących obszarach:
podatku dochodowym od osób prawnych, w tym w zakresie zasad zachowania należytej staranności w zakresie rozliczania i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (WHT) w Spółce,
podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zakresie ubezpieczeń społecznych,
podatku od towarów i usług.
W celu właściwego zarządzania i wykonywania obowiązków podatkowych, Spółka dysponowała procedurami i / lub posiadała odpowiednie zasoby, narzędzia i procesy podatkowe, zapewniające ich prawidłowe wykonanie;
2) nie uczestniczyła w dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Jako dobrowolne formy współpracy, obok umów o współdziałanie określonych w dziale IIb Ordynacji podatkowej, Spółka rozumie: uprzednie porozumienia cenowe (APA), opinie zabezpieczające, opinie o stosowaniu zwolnienia w zakresie podatku u źródła oraz procedurę wzajemnego porozumiewania się (MAP);
3) terminowo i zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą realizowała wszystkie obowiązki podatkowe ciążące na niej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zakresie obowiązków płatnika składek na ubezpieczenia społeczne;
4) analizowała dokonywane transakcje lub czynności z perspektywy wystąpienia obowiązku raportowania informacji o schemacie podatkowym (MDR), o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Niemniej, w 2023 r. Spółka nie zidentyfikowała takiego obowiązku, a w konsekwencji - nie przekazała informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
5) dokonała następujących transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej:
a) w zakresie transakcji towarowych – zakup produktów leczniczych (leków),
b) w zakresie transakcji usługowych – sprzedaż usług badań klinicznych oraz usług IT;
6) nie planowała ani nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość jej zobowiązań podatkowych lub zobowiązań podatkowych podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;
7) w Roku podatkowym, Spółka:
nie występowała z wnioskami o wydanie:
a) indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej
b) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.),
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.);
8) Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”
1.Wprowadzenie
Niniejszy dokument przedstawia informację o realizowanej strategii podatkowej w 2023 r. przez Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o. (dalej: „RDP” lub „Spółka”), sporządzoną na podstawie art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
RDP, jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, u którego wartość przychodów uzyskana w roku podatkowym, trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., przekroczyła równowartość kwoty 50 mln EUR przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, jest zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za 2023 r.
Niniejsza informacja została sporządzona zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy o CIT.
2.Podstawowe założenia strategii podatkowej Spółki
Podstawowymi założeniami strategii podatkowej realizowanej przez Spółkę są:
przestrzeganie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego – w szczególności, dążenie do dotrzymania określonych w przepisach podatkowych terminów dotyczących składania deklaracji podatkowych, zapłaty podatków oraz realizacji wszelkich innych zobowiązań o charakterze podatkowym;
dokonywanie analizy konsekwencji podatkowych wynikających z podejmowanych decyzji biznesowych;
przestrzeganie wewnętrznych procesów i procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem podatkowym.
3.Informacja o realizacji strategii podatkowej Spółki
W celu realizacji przyjętych przez RDP założeń strategii podatkowej, w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (dalej: „Rok podatkowy”), Spółka:
1) realizowała:
obowiązki podatkowe w następujących obszarach:
- podatku dochodowym od osób prawnych, w tym w zakresie zasad zachowania należytej staranności w zakresie rozliczania i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (WHT)w Spółce,
- podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zakresie ubezpieczeń społecznych,
- podatku od towarów i usług, a także
obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego i prawa akcyzowego.
W celu właściwego zarządzania i wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, Spółka dysponowała procedurami i / lub posiadała odpowiednie zasoby, narzędziai procesy podatkowe, zapewniające ich prawidłowe wykonanie.
2) nie uczestniczyła w dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Jako dobrowolne formy współpracy, obok umów o współdziałanie określonych w dziale IIb Ordynacji podatkowej, Spółka rozumie: uprzednie porozumienia cenowe (APA), opinie zabezpieczające, opinie o stosowaniu zwolnienia w zakresie podatku u źródła oraz procedurę wzajemnego porozumiewania się (MAP);
3) terminowo i zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą realizowała wszystkie obowiązki podatkowe ciążące na niej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zakresie obowiązków płatnika składek na ubezpieczenia społeczne;
4) analizowała dokonywane transakcje lub czynności z perspektywy wystąpienia obowiązku raportowania informacji o schemacie podatkowym (MDR), o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Niemniej, w 2023 r. Spółka nie zidentyfikowała takiego obowiązku, a w konsekwencji - nie przekazała informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
5) dokonała następujących transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej:
w zakresie transakcji towarowych – zakup towarów i części zamiennych;
6) nie planowała ani nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość jej zobowiązań podatkowych lub zobowiązań podatkowych podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;
Pod koniec 2023 roku została podjęta decyzja na szczeblu globalnym Roche o ponownym połączeniu działalności diagnostycznych i diabetologicznych. Po dniu bilansowym rozpoczęły się prace nad połączeniem obu spółek a planowany termin połączenia to koniec 2025 r. Połączenie Spółek nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych („k.s.h.”) w drodze przejęcia Spółki Przejmowanej (Roche Diabetes Care Polska Sp. z o.o.) przez Spółkę Przejmującą (Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o.) , tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej, które Spółka Przejmująca wydaje jedynemu wspólnikowi Spółki Przejmowanej („Połączenie”).
7) Roche Diagnostics Polska Sp z o.o. przejmie wszystkie prawa i obowiązki, aktywa i zobowiązanie i będzie kontynuowała działalność diabetologiczną w ramach struktury operacyjnej spółki.
8) w Roku podatkowym, Spółka:
wystąpiła z wnioskiem o wydanie oraz uzyskała:
a) indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej w zakresie podatku VAT oraz CIT
b) wiążącą informację akcyzową, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.);
nie występowała z wnioskiem o wydanie:
a) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.),
b) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
9) Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”