Informacja dotycząca statusu refundacyjnego leku Hemlibra® (emicizumab)
Roche w Polsce
:quality(90)/)
29 sierpnia 2025 r.
Aktualizacja z dnia 2.09.2025
Informujemy, że w dniu 1.09.2025 r. otrzymaliśmy negatywne rozstrzygnięcie Ministra Zdrowia z jednoczesnym otwarciem negocjacji w trybie art. 18a ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Przygotowujemy w związku z tą informacją kolejną ofertę finansową. Deklarujemy pełną gotowość do kontynuacji dialogu z Ministerstwem Zdrowia w celu wypracowania konstruktywnego rozwiązania, które uwzględni potrzeby wszystkich stron i zapewni polskim pacjentom dostęp do elastycznego wyboru terapii.
Z poważaniem,
W związku z negatywną uchwałą Komisji Ekonomicznej działającej przy Ministrze Zdrowia z dnia 28.08.2025 r., która dotyczy postępowania refundacyjnego firmy Roche Polska Sp. z o.o. [dalej: Roche] w sprawie udostępnienia produktu leczniczego Hemlibra® (emicizumab) dla pediatrycznych i dorosłych pacjentów zmagających się z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem, wymagających profilaktyki krwawień, uprzejmie prosimy o przyjęcie poniższych informacji.
Informujemy, że wniosek refundacyjny o rozszerzenie dostępu do emicizumabu z kwietnia 2025 r. został złożony w odpowiedzi na duże oczekiwanie społeczne. Naszą intencją było możliwie szybkie i skuteczne zapewnienie dostępu do terapii potrzebującym pacjentom z hemofilią A, bez względu na status inhibitora wobec czynnika krzepnięcia VIII czy wiek. Dostrzegając pilność sytuacji, firma Roche w toku negocjacji cenowych zaproponowała korzystne warunki finansowe obejmujące całą populację chorych, które są neutralne dla budżetu płatnika. Takie podejście miało na celu skrócenie czasu negocjacji i umożliwienie jak najszybszego dostępu do terapii.
W trakcie negocjacji Komisja Ekonomiczna jednostronnie zaproponowała ograniczenie grupy chorych do pacjentów pediatrycznych. Na podstawie doświadczenia z poprzednich procesów dla leku emicizumab można stwierdzić, że przeniesienie kryterium wieku z 2 na 18 lub mniej lat, nie rozwiązuje problemu dostępności, ponieważ nadal zmusza pacjentów do rezygnacji ze skutecznej i wygodnej terapii na rzecz bardziej uciążliwego leczenia bez uzasadnionych powodów medycznych.
Należy wskazać, że procesy refundacji dla pacjentów z ciężką hemofilią A niepowikłaną inhibitorem trwają od 2022 r. Podstawą do złożenia ww. oraz poprzednich wniosków refundacyjnych był szereg dowodów klinicznych, zarówno z badań klinicznych, jak i z realnej praktyki klinicznej (RWD) dotyczącej stosowania leku. Emicizumab został dopuszczony do stosowania w Unii Europejskiej w 2018 r., czyli 7 lat temu, jako leczenie profilaktyczne u pacjentów z hemofilią A, zarówno z inhibitorem czynnika VIII, jak i bez inhibitora. Lek ten został umieszczony w rekomendacjach oraz wytycznych World Federation of Hemophilia już w 2020 r. [1] Jest również wymieniany w wytycznych klinicznych jako profilaktyka krwawień u pacjentów z ciężkim typem hemofilii A bez inhibitorów (MASAC 2022, MASAC 2024, WFH 2020, BSH 2020).
Mimo dostępności emicizumabu w Polsce, jego refundacja pozostaje ograniczona i nie odzwierciedla szerokiej dostępności w innych krajach UE, którą potwierdza raport World Federation of Hemophilia.[2]
Przedłużający się proces refundacji dla dorosłych pacjentów z ciężką hemofilią A niepowikłaną inhibitorem został już przeprowadzony w obu ścieżkach finansowania: Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne (dalej: “Narodowy Program”) oraz Programów Lekowych. Jest to wyjątkowo niekorzystna sytuacja dla dużej części polskich pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem, którzy jako jedyni w Unii Europejskiej są pozbawieni możliwości leczenia emicizumabem. Procesy dotyczące udostępnienia emicizumabu dla pacjentów bez inhibitora w Polsce trwają już niemal 3 lata:
2022 rok: zgodnie z procedurami określonymi w Narodowym Programie, firma Roche w listopadzie 2022 r. złożyła do Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Centrum Krwi ofertę cenową z prośbą o rozpoczęcie procedury włączenia emicizumabu do finansowania ze środków publicznych w ramach Narodowego Programu dla najbardziej potrzebującej grupy pacjentów dorosłych oraz dzieci z ciężką hemofilią A niepowikłaną inihibitorem z określonymi kryteriami, u których profilaktyka czynnikiem jest niemożliwa lub nieskuteczna. Wniosek został przekierowany do AOTMiT.
2023 rok: zgodnie z opinią AOTMiT dotyczącą ścieżki finansowania, w sierpniu oraz październiku 2023 r. firma Roche złożyła odpowiednio dwa wnioski o refundację dla dzieci oraz dorosłych w ramach programów lekowych z określonymi kryteriami włączenia do leczenia (ograniczone grupy pacjentów).
2024 rok: W lipcu 2024 decyzją Ministra Zdrowia dostęp do emicizumabu otrzymała tylko zawężona grupa dzieci określona ścisłymi kryteriami programu lekowego. Drugi wniosek z 2023 r. dotyczący populacji dorosłych z określonymi kryteriami włączenia wciąż pozostaje nierozpatrzony.
2025 rok: W międzyczasie w wyniku oczekiwań środowiska chorych na hemofilię, firma Roche w kwietniu 2025 r. złożyła wspomniany na wstępie wniosek o rozszerzenie dostępu do emicizumabu, którego rozstrzygnięcie udostępniłoby lek bez konieczności spełnienia dodatkowych kryteriów (np. dot. wieku, liczby odnotowanych krwawień czy wymienionych portów naczyniowych). Jak wspomniano wyżej, wniosek ten w dniu 28.08.2025 r. uzyskał negatywną uchwałę Komisji Ekonomicznej i oczekuje na rozstrzygnięcie Ministra Zdrowia.
Pragniemy ponownie podkreślić, że zaproponowane w poufnym instrumencie dzielenia ryzyka (RSS) zapisy gwarantują, że rozszerzenie populacji docelowej dla leku emicizumab, czyli objęcie go finansowaniem zarówno dla pacjentów pediatrycznych, jak i pacjentów dorosłych z ciężką i umiarkowaną z ciężkim fenotypem krwotocznym hemofilią A niepowikłaną inhibitorem, będzie neutralne finansowo w stosunku do dzisiaj ponoszonych kosztów leczenia pacjentów w ramach programu lekowego B.15 oraz Narodowego Programu Leczenia Chorych Na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne.
Przekazana propozycja finansowa bierze zatem pod uwagę możliwości płatnika publicznego. Pozwala także uwzględnić potrzeby pacjentów dotyczące personalizacji terapii i umożliwić lekarzowi oraz pacjentowi większą elastyczność w doborze leczenia w zależności od rzeczywistej sytuacji klinicznej chorego.
Zapewniamy o pełnej determinacji firmy Roche, aby pozytywnie zakończyć obecne postępowanie. Wierzymy, że nasza propozycja finansowa będzie skutkowała pozytywnym rozstrzygnięciem Ministra Zdrowia i umożliwi jak najszybsze udostępnienie terapii pacjentom, którzy jej potrzebują. Pozostajemy otwarci na dialog z Ministerstwem Zdrowia w celu wypracowania rozwiązania.
Z wyrazami szacunku,
[1] Srivastava A, Santagostino E, Dougall A, et al. WFH Guidelines for the Management of Hemophilia, 3rd edition. Haemophilia. 2020: 26(Suppl 6): 1-158. https://doi.org/10.1111/hae.14046
[2]World Federation of Hemophilia, Report on the Annual Global Survey 2023, October 2024. https://www1.wfh.org/publications/files/pdf-2525.pdf?_gl=1*7wh2mz*_ga_7974KH9LH5*MTc0MDM5ODYxN S4xLjEuMTc0MDM5ODYyMC4wLjAuMA
Media